A prima vista – möjligheter och utmaningar med praktiknära forskningsprojekt i musikpedagogik
2020-09-08
Genom att videoobservera musiklärare under musiklektioner med elever har forskare på Kungliga Musikhögskolan analyserat undervisningen med fokus på normkritik, digitalisering, ledarskap och musikupplevelser – kunskap som lärarna sedan tagit med tillbaka ut i praktiken för att förbättra och förnya undervisningen. Inom försöksverksamheten ULF har man så fått fram värdefull information kring lärares och lektorers upplevelser av att vara delaktiga i praktiknära forskning.

Hösten 2020 går ULF-samarbetet mellan Kungliga Musikhögskolan och Eskilstuna kommun in på sitt tredje och sista år. Modellen som har prövats har gått ut på att musiklärare som varit intresserade av att delta i projektet under hösten 2018 tillsammans har brainstormat fram fyra områden som är intressanta att beforska.
- Vi bjöd in musiklärare i Eskilstuna till ett möte där vi spånande fram uppslag. Vi ville veta vad de ville förändra, utveckla och förbättra i sitt jobb. Musikhögskolans lektorer och lärarna vaskade sedan fram fyra fokusområden, säger Anna Backman Bister, KMH:s projektledare inom ULF.
Dessa fyra områden var:
- Musikundervisning och normer – ett normkritiskt förhållningssätt i musikundervisning
- Digitaliseringen av musikundervisningen
- Musikundervisning i grundsärskola och träningsskola
- Musikundervisning och anpassningar/särskilt stöd

och lektor i musikpedagogik.
Medel söktes från ULF för att fyra musiklärare skulle kunna delta i projektet med forskning som en strimma i vardagen, där de skulle ha 10 % nedsättning i tjänst för att arbeta med detta. De matchades sedan ihop med varsin lektor i musikpedagogik som också hade 10 % arbetstid i projektet för att tillsammans bli små satelliter eller forskargrupper som kunde lägga upp ett mindre aktionsforskningsprojekt i sina egna klassrum. Det visade sig att två av lärarna gärna ville arbeta tillsammans med kollegialt lärande, varför en femte lärare tillfrågades.
- Det var inga problem att hitta lärare som ville vara med, berättar Anna.
Deltagaren Maria Steen uttryckte det så här:
- När frågan om deltagande i ULF-projektet kom var den avgörande faktorn att jag fick möjligheten att jobba tillsammans med Carna, som också är min kollega till vardags. Att få inblick i forskarvärlden, att utvecklas som lärare och att synliggöra musikämnet, var andra bidragande faktorer. Projektet har gett oss möjligheten till djupare reflektion kring vår profession och vår undervisning och inspiration att jobba vidare.

Under läsåret 2019/2020 har sedan dessa mindre aktionsforskningsprojekt genomförts, med viss justering av temana. Musikundervisningen i grundsärskola och träningsskola ersattes av ”ledarskap i musikklassrummet”, och ”Musikundervisning och anpassningar/särskilt stöd” ersattes av ”musikupplevelser och musikalisk kunskapsutveckling”. Detta helt beroende av de lärares intresseområden som till sist blev de aktiva lärarna i projektet. Lektorns roll i projektet har varit att stödja musiklärarna i att genomföra ett forskningsprojekt utifrån sina egna intresseområden.
- Tanken har byggt på att försöka fånga upp de frågor som finns i praktiken för att beforska dem, ett slags bottom-up princip som också är vanlig inom t.ex. aktionsforskning och som vi uppfattar ligger i linje med ULF-verksamhetens mål, förklarar Anna Backman Bister.
Ny antologi presenterar resultaten
Vårterminen 2020 påbörjades arbetet med en antologi om ULF-samverkansprojektet mellan KMH och Eskilstuna kommun, som färdigställs under hösten 2020. Antologin heter A prima vista – möjligheter och utmaningar med praktiknära forskningsprojekt i musikpedagogik och Anna Backman Bister och Mikael Persson är redaktörer. Anna Backman Bister har även varit projektledare för projektet. De fyra delprojekten representeras av varsitt kapitel som respektive lärar- och lektorspar har skrivit tillsammans. Där beskrivs projektens metod, genomförande, resultat, vad deltagarna lärt sig och hur lärare och lektorer upplevt det hela.
- Under arbetet med projektet har vi vid ett flertal tillfällen återkommit till att det finns etiska frågor som särskilt uppstår i samband med praktiknära forskning, vilka vi inte tycker att det idag finns tydliga riktlinjer för hur man ska hantera. I antologin ägnas dessa frågar ett eget kapitel och vi lyfter frågan om ett behov av uppdaterade etiska riktlinjer för praktiknära skolforskning, om den skulle permanentas, säger Anna Backman Bister.
I antologin finns även ett kapitel som bygger på intervjuer och enkäter med skolledare och administrativ personal som varit berörda av projektet, där man kan hämta kunskaper om vad som rent administrativt och organisatoriskt behöver tänkas på om man vill genomföra ett praktiknära forsknings- och samverkansprojekt.
De fem musiklärarna som deltagit i projektet har skrivit ett eget kapitel där de samlat sina erfarenheter av att delta i ett sådant här projekt. Mirjam Broers är en av dem:
- Skälet till att jag deltog i ULF-forskningsprojektet var att jag tyckte det lät intressant med ett forskningsprojekt som riktar sitt ljus på musikundervisningen. Med de nya kunskaperna om forskning i minnet genom min distansutbildning för Vidareutbildning Av Lärare (VAL) hos Stockholms Universitet 2018 kändes det nästan som ett naturligt nästa steg att gå med i ULF:s forskningsprojekt. Jag anser att det är viktig att vidareutveckla sig i sin yrkesroll och stå öppen för till exempel nya pedagogiska metoder, läromedel eller resultat från forskning.
I samma kapitel har dessa musiklärare också samlat konkreta tips för att lyckas med ett praktiknära forskningsprojekt - bara det gör den väl intressant att läsa?
Kontakt: Anna Backman Bister, lektor i musikpedagogik på Kungliga Musikhögskolan
-
Rapport om hur skolledare resonerar kring praktiknära forskning
Högskolan i Gävle presenterar en ny rapport om vad skolledare har för utgångspunkter och förväntningar på praktiknära forskning.
-
Webbinarium med visioner: Så bygger vi en skola på vetenskaplig grund
Praktiknära forskning är ett viktigt inslag för att skapa en förskola och skola på vetenskaplig grund. Men hur skapar vi en hållbar struktur för det? Den frågan diskuterade politiker, skolchefer och forskare på ett webbinarium den 22 februari, arrangerat av Göteborgsregionen, Göteborgs Stad och Göteborgs universitet.
-
Ny antologi om särskild begåvning i praktik och forskning
Hej Caroline Sims, redaktör för den nyutgivna antologin "Särskild begåvning i praktik och forskning". Vilken är din avsikt med antologin?
-
LTU inviger seminarieserie för stärkt utbildningsdialog i norr
För att främja utveckling inom förskola och skola startar Luleå tekniska universitet en seminarieserie med olika teman. Hittills är åtta seminarier inplanerade. – Det är ett nytt samarbete med förskole- och skolverksamheter i länet, samt Norrbottens kommuner säger Ulrika Bergmark, biträdande professor i pedagogik.
-
Hallå där ULF-aktiva Maria Bränström som blivit utsedd till Årets vän vid Umeå universitet
Maria Bränström, samordningsledare vid barn- och utbildningsförvaltningen i Vännäs kommun, är aktiv i ett FoU-projekt och samtidigt engagerad i den regionala samverkansstrukturen för ULF vid Umeå universitet.
-
ULF i Huddinge: Satsning på forskningsseminarier på temat språkutveckling
Språkutveckling är ett uttalat utvecklingsområde inom skolområdet i Huddinge kommun. Därför valde man att ha detta som tema i de forskningsseminarier som startats inom ramen för ULF. Samarbetspartner är Södertörns högskola.
-
”Vi utgår från lärarnas behov” - forskare om arbetet med att förbättra undervisning i svenska som andraspråk
Språkstödjare som en länk till elever som lär sig svenska som andraspråk. SFI-lärare kom med idén och vände sig till Örebro universitet för att få hjälp av forskare.
– Vi som forskare utgår från lärarnas behov för att vi tillsammans ska kunna utveckla sättet att arbeta, säger Oliver St John, som leder den praktiknära forskningen. -
Bilden säger mer än tusen ord – Att lyfta fram visuella representationer i samhällskunskapsundervisningen
Många illustrationer i SO-läromedel bidrar med information som inte finns i texten och som elever kan ha svårt att tolka. Ett nystartat ULF-projekt vid Stockholms universitet tar reda på hur eleverna förstår dessa visuella representationer och hur undervisningen kan utformas för att öka elevernas förståelse.
-
Genomlysning av praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång?
Under hela 2020 har den vetenskapliga tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige bjudit in till nationell debatt på temat ”Praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång?" Bland debattörerna finns flera representanter från försöksverksamheten ULF.
-
Forskningspolitiska propositionen föreslår att försöksverksamheten ULF permanentas
Idag presenterades regeringens forsknings- och innovationsproposition 2021-2024. Här föreslås att försöksverksamheten ULF permanentas, med ökade och öronmärkta anslag till praktiknära forskning. Detta skulle innebära att befintliga samverkansavtal mellan lärosäten och skolhuvudmän kan bli stabila och långsiktiga, och att fler huvudmän kan teckna ULF-avtal.
-
Med Gävlemodellen kan skolans arbete mot mobbning baseras på aktuell forskning
Sedan 2012 har Gävle kommun på ett framgångsrikt sätt arbetat med Gävlemodellen för att motverka mobbning på kommunens skolor. Gävlemodellen har tagits fram i ett samarbete mellan kommunen och Högskolan i Gävle, och lutar sig tungt på aktuell forskning. Modellen är nu implementerad på alla skolor, men samarbetet med Högskolan fortsätter. Det är dags att lyfta det gemensamma arbetet till nästa nivå.
-
Fjärrundervisning skapar förutsättningar för små kommuner
En del av Umeå universitets försöksverksamhet utgörs av ett samarbete kring fjärrundervisning mellan universitetet och Region 10 - en grupp om tio kommuner i inlandet. Ett uppdrag i tiden som fått exta skjuts av pandemin.
-
Försöksverksamhetens publikationer samlas på webben
Meddelande till aktörer i försöksverksamheten:
-
Arbetet med slutrapporten har börjat!
När fem år av försöksverksamheten ULF ska slutrapporteras gäller det att börja i tid. Skrivandet har inletts i bland annat Uppsala-nodens styrgrupp, där man i veckan samlades på ett två dagar långt skrivarinternat online. Den 1 mars 2022 ska den slutgiltiga rapporten lämnas in till regeringen.
-
ULF i Vaggeryd: Lärare och forskare samverkar för en stärkt matematikundervisning
Sedan några år tillbaka deltar Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University i två ULF-projekt, ett med Vaggeryds kommun och ett med Habo kommun. – En av fördelarna med vårt projekt är att alla lärare i förskoleklass deltar i det kollegiala lärandet. Genom samarbetet med forskare är det möjligt för dem att inspirera och utmana varandra i syfte att lära och utvecklas, säger Klara Kerekes, lektor i Vaggeryds kommun.
-
ULF-forskare på prispallen
Helgepriset är ett av Sveriges allra finaste lärarpris. Vinnarna i kategorin för lärare i grundskolan åk 7-9 var i år forskarna bakom ett av Göteborgs universitets ULF-projekt, för deras arbete med att undersöka hur lärarens undervisning påverkas av artificiell intelligens i digitala läromedel. Ett arbete som handlar mindre om tekniken och mer om människorna än vad man först kan tro.
-
Förskollärarna kan hjälpa barnen att bli flygfärdiga
Barn behöver öva upp balans, styrka och förflyttning för att bli ”flygfärdiga”, samtidigt som många minderåriga riskerar bli stillasittande och ”vingklippta” om de inte får stöd och hjälp från förskolan. Detta projekt om förskolebarnens rörelseförmåga, som bedrivs inom försöksverksamheten ULF, går snart in på slutspurten.
-
Praktiknära forskning i fokus på Kunskapsveckan
Som en del i Kunskapsveckan, som är ett årligt återkommande arrangemang, anordnade ULF vid Umeå universitet en halvdagskonferens med fokus på praktiknära forskning i samverkan. Deltog gjorde ett 50-tal personer från lärosäten och skola.
-
Didaktiska nätverk fyller behov och föder idéer
Tre didaktiska nätverk vid Malmö universitet har nu varit igång i ett år inom ramen för försöksverksamheten ULF. De har kommit olika långt men alla tre nätverksledare är överens om en sak: arbetet är viktigt men osäkerheten om framtiden är stor. – För oss är nätverket början på ett långsiktigt arbete, med målet att skapa en samverkansmodell som både universitetet och lärare i skolan kan dra nytta av, säger Eva Bringéus, adjunkt i svenska.
-
Så kan ULF-avtal stärka lärarutbildningarna
På UKÄ:s Lärarutbildningskonferens den 19 oktober bekskrevs i ett panelsamtal hur ULF-avtal kan stärka den vetenskapliga grunden i lärar- och förskollärarutbildningarna, bland annat genom kombinationstjänster och forskningsmiljöer hos skolhuvudmannen. Ta del av sessionen i efterhand!
-
Nationell ULF Bazar 2021
Den 6 maj 2021 genomförs för andra gången en nationell ULF Bazar, försöksverksamhetens forum för erfarenhetsutbyte och framåtblick. I fokus står den slutrapport som kommer att ligga till grund för ett permanent ULF-avtal, och som engagerar alla medverkande parter.
-
Mittuniversitetet: Två projekt får ULF-medel för praktiknära forskning i skolan
Forskningsprojekten Digitala läromedel i praktiken och Ledarskapspraktik i förskolan får forskningsmedel från Mittuniversitetets ULF-verksamhet på vardera 1 250 000kr.
-
NTI-gymnasiet bryter ny mark med forskningsinriktade lärteam
NTI-gymnasiet har snabbt gjort verkstad av sitt ULF-avtal med Uppsala universitet. Kanske för att friskolekoncernens inriktning på teknik och digitalisering alltid fört med sig ett naturligt utvecklingsspår. Nya forskningsinriktade lärteam sträcker sina vener ut i verksamheterna och Jens Michelsen, lektor och lärare i fysik och matematik, står där alla trådar strålar samman.
-
ULF på Bokmässan: Upplysande samtal om skolans professionella kapital
Internationell forskning visar att skolans viktigaste tillgång är dess professionella kapital – det kunnande som lärarna äger. Detta blev utgångspunkten för ett panelsamtal på årets Bokmässa, där ULF-avtal jämte Lidingö stads utvecklingsverksamhet kunde erbjuda en framtidsvision.
-
Observation och återkoppling – en resurs för skolutveckling
”Lärares observation av, och återkoppling till, varandra är en av de allra viktigaste men också mest outnyttjade resurserna för skolutveckling.” Det säger Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete och projektledare för forsknings- och utvecklingsprojektet LISA-PLOT.
-
Skolledarens viktiga och utmanande roll i praktiknära forskning
För att forskning ska få fäste i en skolorganisation behövs en ledning som stödjer och stärker det nya. Anette Forssten Seiser, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, är som skolledarforskare engagerad i två forskningsprojekt inom ramen för ULF. - Genom att koppla samman didaktisk forskning med forskning om skolutveckling och skolledarskap är vår ambition att bidra till en mer genomgripande och hållbar satsning.
-
A prima vista – möjligheter och utmaningar med praktiknära forskningsprojekt i musikpedagogik
Genom att videoobservera musiklärare under musiklektioner med elever har forskare på Kungliga Musikhögskolan analyserat undervisningen med fokus på normkritik, digitalisering, ledarskap och musikupplevelser – kunskap som lärarna sedan tagit med tillbaka ut i praktiken för att förbättra och förnya undervisningen. Inom försöksverksamheten ULF har man så fått fram värdefull information kring lärares och lektorers upplevelser av att vara delaktiga i praktiknära forskning.
-
ULF i debatt: Praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång?
-
Den första nationella konferensen om samverkan kring praktiknära forskning
Piteå kommun bjuder in till nationell forsknings- och utvecklingskonferens med temat: Hur går det till när skola och universitet samverkar kring praktiknära skolforskning? Konferensen "Kunskapsdialogen - Forskning och skolans utveckling i samverkan" går av stapeln den 1-2 november 2021 i Piteå.
-
Viktigt och gediget erfarenhetsutbyte på Nationell ULF Bazar
Den 7 maj hölls en första riksomspännande ULF Bazar – försöksverksamhetens forum för erfarenhetsutbyte. Deltog i samtalen gjorde kring 200 representanter från medverkande lärosäten, huvudmän, regionföreträdare och fristående koncerner. De lärdomar som dragits sedan starten 2017 ska snart omvandlas till hållbara samverkansmodeller i ett förslag på nationellt ULF-avtal.
-
"Jag blev eld och lågor" - Professor omvandlade skolans satsning på nyanlända tjejer till praktiknära forskning
De nyanlända tonårstjejerna behöver extra stöd för att lyckas nå målen i ämnet idrott och hälsa. Det insåg två lärare när de såg hur deras elever hade svårt för att hoppa, krypa, balansera - och vinkla ut fötterna. Det som började som ett tidsbestämt projekt för att förbättra rörelseförmågan är nu praktiknära forskning vid Örebro universitet, med en examensuppsats som första steg.
-
Sex projekt får ULF-medel för praktiknära forskning i skolan
Göteborgsregionen:
Sex projekt har 27 april 2020 beviljats medel för genomförande av forskning inom ramen för försöksverksamheten ULF. Inriktningen på årets utlysning har varit likvärdighet och de beviljade projekten berör bland annat skolfrånvaro, språkstöd och didaktisk design. -
Uppsala kommuns forskningsmiljö förenar skola och utbildningsvetenskaplig forskning
Nu möts Uppsala universitet och Uppsala kommun på en gemensam arena för praktiknära skolforskning. Initiativet ingår i regeringens satsning ULF i syfte att överbrygga gapet mellan klassrum, lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning.
-
Praktiknära forskning ska stärka förskolorna i Askersunds kommun
Kollegialt lärande i förskolan – det är fokus för det nystartade praktiknära forskningsprojektet som Örebroforskaren Karin Alnervik bedriver i samarbete med Askersunds kommun.
– Målet är att hitta fungerande strukturer och former för kollegialt lärande som leder till utveckling av verksamheten, säger hon. -
Tre forskningsprojekt får ULF-medel genom unik utlysning
Nu prövas ett nytt sätt att finansiera forskning, som låter akademins forskare och skolans disputerade lärare finsnickra sina projektidéer i samverkan. Det handlar om en utlysning vars särskilda design blir en garant för att beviljade projekt bygger på försöksverksamhetens viktigaste principer - till exempel tillvaratagandet av professionens frågor och lärarstudenters delaktighet i forskning. Totalt 13,5 miljoner kronor fördelas mellan tre bidrag.
-
Årets delrapporter inlämnade till regeringen
De fyra nodansvariga universiteteten - Göteborgs universitet, Karlstads universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet - har nu lämnat in varsin delrapport avseende 2019 till regeringen.
-
"ULF-lärare" får Sveriges största pedagogiska lärarpris
Umeå universitets alumn Josefin Öberg tilldelas ett av Sveriges finaste lärarpris på 125 000 kr. Förutom att hon är lärare på en av Sveriges minsta skolor – Fredrika skola – är hon också samarbetspartner inom Glesbygdsskolenätverket som är ett av delprojekten inom regeringsuppdraget ULF.
-
Uppsala kommun inviger sina forskningsmiljöer
Nu sjösätts de forskningsmiljöer som Uppsala kommun utvecklat i samverkan med Uppsala universitet, enligt tecknat ULF-avtal. En infrastruktur tar form som ska fånga upp lärares och skolledares verksamhetsnära frågor och göra dem till startpunkter för utvecklings- eller forskningsprojekt.
-
13 forskningsskisser vidare i andra utlysningen på Göteborgs universitet
Nu har bedömningskommittén valt ut 13 forskningsskisser som går vidare till steg 2 i den andra utlysningen av ULF-medel inom Göteborgsregionen. Utlysning 2019 är riktad mot praktiknära forskning som har frågor om förskolans och skolans likvärdighet i fokus.
-
Ny utlysning av projektmedel för genomförande av ULF-projekt på Göteborgs universitet
Den 24 oktober öppnade den andra utlysningen av forskningsmedel för genomförande av ULF-projekt. Utlysningen sker inom ramen för den överenskommelse om samverkan kring praktiknära skolforskning som Göteborgs universitet och skolhuvudmän i Göteborgsregionen har ingått. Nytt är också att Göteborgs universitet tecknat avtal med tre fristående skolhuvudmän.
-
Skolans intressenter samlade vid ritbordet: Hur ska framtidens ULF-avtal se ut?
Alla var där när SUHF bjöd in till rundabordssamtal om formerna för ett permanent ULF-avtal; fackförbund, lärosäten, myndigheter, huvudmannaorganisationer och forskningsfinansiärer. Halvvägs in i försöksverksamheten börjar avgörande frågor om finansiering och organisation att pocka på. Hur skapar vi bästa möjliga förutsättningar för långsiktig samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän? Krävs en regional struktur, och hur skulle den i så fall kunna se ut?
-
Forskare mötte skolhuvudmän för att tillsammans lösa skolans utmaningar
Digitalisering, trygghetsarbete och gemensam personal. Det var några frågor som diskuterades när forskare på Högskolan i Gävle mötte huvudmän inom skolområdet med syfte att samarbeta mer kring praktiknära forskning som gynnar skolutvecklingen.
-
Utbildningsminister Anna Ekström besökte ULF-projekt om praktiknära forskning i skolan
Utbildningsminister Anna Ekström besökte i tisdags två ULF-projekt om praktiknära forskning i skolan – ”Språkdidaktisk samverkan” samt ”AI och digital matematik”.
– Jag ville se den praktiknära forskningen som växer fram och prata med lärare och elever för att se hur det fungerar ute på skolorna. Det är bra att också lärare får formulera forskningsfrågor, säger utbildningsminister Anna Ekström (S). -
AIMday ULF andra gången gillt
Med skolans och förskolans verksamhetsspecifika frågor för ögonen samlades forskare, lärare, rektorer och utvecklingsledare för att slå samman sina olika perspektiv. AIMday ULF är nu en återkommande mötesplats inom Uppsala-noden.
-
DEBATT: Hög tid att ge skolhuvudmän och lärarutbildningar rimliga förutsättningar att stärka utveckling, lärande och forskning
En förutsättning för att svensk skola ska uppnå hög kvalitet är att både lärare och forskare är väl förankrade i en gemensam kunskapsbas som är grundad på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det anser företrädare för regeringsuppdraget ULF-avtal, som arbetar för att få till långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan lärosäten, huvudmän och skolor. -
Konstruktivt ULF-seminarium i Almedalen
Dagens ULF-seminarium i Almedalen öppnade för ett konstruktivt samtal om formerna för en hållbar samverkan mellan skola och akademi. Det nödvändiga i en sådan samverkan var samtliga deltagare överens om - frågan tycks snarare vara hur den skulle kunna organiseras, finansieras och knytas till andra parallella initiativ.
-
Pressmeddelande: Hur stärks skolans vetenskapliga grund och läraryrkets attraktivitet? – ULF i Almedalen 2019
Under Almedalsveckan i Visby arrangerar ULF-avtal ett seminarium om betydelsen av samarbete kring praktiknära forskning i skolan. Seminariet heter ”Sverige som kunskapsnation. Hur stärks skolans vetenskapliga grund och läraryrkets attraktivitet?” och äger rum tisdagen den 2 juli kl 09:30 – 10:30.
-
Första ULF-avtalet med en friskola tecknat
NTI-gymnasiet blir den första friskolan att signera ett ULF-avtal. Avtalet, som tecknas med Uppsala universitet, ska ge verksamheten en stabilare vetenskaplig grund - bland annat genom forskningsinriktade lärteam.
-
Nedräkning till Almedalen!
Årets ULF-seminarium i Almedalen kommer att kasta ljus över knäckfrågorna i den försöksverksamhet som nu är inne på sitt tredje år. Hur garanterar vi övergången till reguljär verksamhet? Hur kan en framtida finansiering se ut? Krävs en regional struktur, och hur kan den i så fall utformas?
Ytterst handlar seminariet om hur skolhuvudmän och lärosäten med gemensamma krafter kan stärka Sverige som kunskapsnation och öka läraryrkets attraktivitet - genom att samverka kring forskning som sätter professionens frågor i fokus. -
På Sveriges Skolchefers konferens: "Forskning gör lärarna starka"
ULF-avtal och forskningsmiljöer hos huvudmannen stod på agendan när Sveriges Skolchefsförening samlades för sin årliga konferens. Samtalet kom att kretsa kring forskningens plats i en professionsstyrd skola, där läraren äger sin egen kunskapsproduktion.