Skolan ska utvecklas genom samarbete – men rektorer och lärare är inte överens om förutsättningarna
2022-03-08
Senare års skolutveckling har fokus på en utvecklad samverkan mellan verksamma i skolan och mellan skola och akademi. Ny forskning visar att rektorer och lärare inte är överens om de mest grundläggande villkoren för kvalitet i undervisningen. Däremot är båda grupperna överens om att de saknar goda förutsättningar att bedriva ett pedagogiskt utvecklingsarbete. Det visar en ny rapport från fem forskare vid Karlstads universitet. Undersökningen har genomförts inom ramen för ULF.

Forskare på Karlstads universitet har genomfört en omfattande kartläggning av hur rektorer ser på skolans möjligheter att utvecklas. Enkätundersökningen besvarades av drygt 2000 rektorer i grund- eller gymnasieskola och är en fortsättning på en tidigare studie, riktad till lärare. Planering och efterarbete av lektioner är avgörande för elevers lärande, men många lärare menar att de inte har rätt förutsättningar. Det saknas tid och det saknas strukturer på skolorna som stödjer samarbete runt planering och efterarbete. Vad forskarna nu kan se är att rektorerna inte alltid håller med.
– På frågan om lärare har avsatt tid att planera tillsammans med sina kollegor svarar 80 procent av rektorerna att sådan tid finns avsatt en eller flera gånger i veckan. Lärarna gav en annan bild, knappt 30 procent uppgav att de har gemensam planeringstid, säger Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik och forskare vid Karlstads universitet.
Bristande samsyn problematiskt
Att lärare och rektorer har olika uppfattningar kan bland annat bero på att grupperna menar olika saker med planering och efterarbete.
– Många rektorer tycker att det finns tid för planering och efterarbete för en lärare som har 15-20 timmars undervisning i veckan. Problemet kan vara att kollegial samverkan kräver sammanhängande planeringstid, och det är ofta denna tid som saknas. Det är därför viktigt hur denna tid organiseras. Utan att ta ställning till vilken grupp som har rätt, är den bristande samsynen mellan lärare och rektorer problematisk, särskilt då lärares planerings- och efterarbete har en direkt koppling till undervisningens genomförande och kvalitet.
Stress bland lärarna
I rektorsenkäten ställdes en fråga om rektorerna uppfattar att stress är ett problem bland lärarna.
– 85 procent uppfattar att stress är ett vanligt problem bland lärare. Några orsaker till lärarnas stress som rektorerna uppger är lärarnas arbetstidsavtal med fortroendetid samt läraryrkets komplexitet med krav från samhället, föräldrar och elever. Framför allt är det inom grundskolor och skolor med kommunal huvudman som föräldrakontakter och elevvård anses vara en viktig källa till stress, säger Kenneth Nordgren.
Skillnader mellan fristående och kommunal huvudman
När det gäller rektorernas syn på sina möjligheter att utöva ett pedagogiskt ledarskap är svaren tudelade säger Kenneth Nordgren.
– Drygt hälften av landets rektorer anser att de i ganska låg grad har förutsättningar att utöva ett pedagogiskt ledarskap och har svårt att organisatoriskt stödja lärarna i deras uppdrag. Cirka hälften av rektorerna upplever bristande stöd från närmsta chef. Å andra sidan upplever nästan hälften av rektorerna att de har möjlighet att utöva ett pedagogiskt ledarskap. Mönstret är att rektorer med fristående huvudman i högre grad än de med kommunal huvudman upplever att de har den möjligheten och har stöd av sin närmaste chef i arbetet med att utveckla det pedagogiska ledarskapet.
Rektorerna fick även frågan om de upplevde konflikter mellan de statliga målen för skolan och huvudmannens krav.
– Här finns mycket tydliga skillnader mellan rektorer med kommunal respektive fristående huvudman. Cirka 76 procent av rektorer på kommunala skolor uppfattar att det finns konflikter mellan statens mål och huvudmannens krav, medan ca 24 procent av rektorer på fristående skolor ser en sådan konflikt.
Både lärare och rektorer intresserade av forskning
Kartläggningen undersöker också rektorers syn på forskning och samverkan med akademin för att utveckla skolan. Cirka 80 procent av rektorerna anger intresse för att delta i ett forskningsprojekt och 36 procent är intresserade av egna forskarstudier.
– Vi såg samma intresse för forskarstudier bland lärare. Även intresset av att delta i forskningsprojekt var stort, men ändå tydligt lägre än bland rektorer. Tidsbrist är den oftast angivna utmaningen för skolor att delta i forskningsprojekt.
Långsiktiga infrastrukturer behövs
Personalomsättningen är hög bland lärare, men ännu högre bland rektorer. Cirka 60 procent av rektorerna uppger att de arbetat kortare tid än fem år på sin nuvarande skola och 30 procent har arbetat två år eller kortare.
– Det innebär inte att de lämnar yrket i samma utsträckning, men den höga personalomsättningen behöver beaktas vid utveckling av den svenska skolan. En skola på vetenskaplig grund behöver långsiktiga infrastrukturer som stödjer ett kollegialt samarbete runt planering och efterarbete. Skolutveckling som ensidigt satsar på individen blir sårbar då personalomsättningen är hög. Vi behöver reflektera över om nuvarande strategier för skolutveckling och forskningssamverkan understödjer långsiktighet – eller om de blir kontraproduktiva, säger Kenneth Nordgren.
Mer information
Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik, har lett forskningen. Övriga involverade forskare är: Daniel Bergh, docent i sociologi, Susanne Duek, lektor i pedagogiskt arbete, Martin Jakobsson, lektor i samhällskunskap och Yvonne Liljekvist, docent i matematikens didaktik. Samtliga är verksamma vid Karlstads universitet.
Enkäten har utformats av forskarna i samverkan med Statistiska centralbyrån. Den skickades ut under höstterminen 2019 till ett obundet slumpmässigt urval av landets rektorer i grundskolan och gymnasiet (cirka 4000 personer) och besvarades av drygt hälften. Syftet var att undersöka om kollegial samverkan runt planering och efterarbete kan utgöra en grund för skolutveckling och forskningssamverkan mellan skola och akademi.
Studien är finansierad av Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD), Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet, samt ULF-noden vid Karlstads universitet.
Maria Nilsson
-
ULF står för Utbildning, Lärande, Forskning
Förkortningen för ULF har under försöksverksamhetens gång förekommit i två olika tolkningar, en där U:et stått för Utbildning och en där det fått stå för Utveckling. Den Nationella samordningsgruppen har nu enats om att det är den förstnämnda och ursprungliga betydelsen som gäller.
-
Ny rapport: Ledarskap för lärande
”Ledarskap för lärande handlar om det som är lärares viktigaste uppdrag, nämligen att leda undervisning, det vill säga det didaktiska ledarskapet.” Det säger redaktörerna Anja Thorsten, lektor vid Linköpings universitet, och Marcus Samuelsson, biträdande professor, Linköpings universitet, som tillsammans med medforskande lärare är författare till forskningsrapporten Ledarskap för lärande.
-
Samverkansmodell för utmaningar i det uppkopplade klassrummet
I forskningsprojektet, Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola, prövas en samverkansmodell som innebär att forskare, lärare och elever tillsammans kartlägger de utmaningar som uppstår i samband med klassrummens digitalisering. På sikt är förhoppningen att därigenom kunna stärka skolans utvecklingsarbete inom området. Det praktiknära forskningsprojektet genomförs inom ramen för ULF.
-
Extern utvärdering av ULF klar
Nu presenteras den externa utvärderingsstudien av ULF, genomförd av ett forskarteam vid Universitetet i Sørøst-Norge. Teamet har följt och studerat ULF mellan 2018-2022, och publicerar i en slutrapport det samlade resultatet av utvärderingen. Man ger också rekommendationer för det fortsatta arbetet med samverkan kring praktiknära forskning i Sverige.
-
Växande forskningsmiljö i samverkan mellan Malmö stad och Malmö universitet
Hej Lisbeth Gyllander Torkildsen, Kvalitets- och utvecklingschef på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, Malmö stad. Ni har i samverkan med Malmö universitet börjat bygga upp en gemensam forskningsmiljö med fokus på likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i förskola och skola. Vad består den här forskningsmiljön av?
-
Nytt arbetssätt för språkutveckling
I det praktiknära forskningsprojektet ELSA-modellen har forskare och pedagoger tillsammans utvecklat språkutvecklande aktiviteter på förskolor. Nyligen presenterades resultatet på en dialogkonferens för att sprida arbetssättet i en av kommunerna som deltagit i projektet.
-
Skolan ska utvecklas genom samarbete – men rektorer och lärare är inte överens om förutsättningarna
Senare års skolutveckling har fokus på en utvecklad samverkan mellan verksamma i skolan och mellan skola och akademi. Ny forskning visar att rektorer och lärare inte är överens om de mest grundläggande villkoren för kvalitet i undervisningen. Däremot är båda grupperna överens om att de saknar goda förutsättningar att bedriva ett pedagogiskt utvecklingsarbete. Det visar en ny rapport från fem forskare vid Karlstads universitet. Undersökningen har genomförts inom ramen för ULF.
-
Praktikutvecklande forskning i fokus under dag 2 på konferensen Framtidens lärarutbildning
Dag 2 på Örebro universitets konferens Framtidens lärarutbildning – erfarenheter och visioner bjuder bland annat på många intressanta valbara pass för den som jobbar inom förskola och skola. Ett av passen berör praktikutvecklande forskning och genomförs som ett diskussionsforum där också en nyutgiven antologi presenteras.
-
Pressmeddelande: Slutrapport för ULF anger riktningen framåt
I dag överlämnades slutrapporten för ULF, försöksverksamheten med samverkan kring praktiknära forskning, till utbildningsminister Anna Ekström. Rapporten sammanfattar fem års utvecklingsarbete och etablering av nya samverkansmodeller mellan lärosäten och skolhuvudmän, och ger förslag som kan ligga till grund för den permanenta verksamheten.
-
Ny antologi om praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi
Under det senaste decenniet har flera myndigheter gjort riktade satsningar för att stimulera utvecklingen av förskola, skola och lärarutbildning genom att stärka den praktiknära forskningen. ULF är ett exempel på en av de större satsningar som ger möjlighet att kombinera olika typer av utbyten mellan skola och akademi. I en ny antologi behandlas utmaningar och möjligheter med denna samverkan.
-
Hallå där Yvonne Liljekvist…
…docent i matematikens didaktik vid Karlstads universitet. Du är ny projektledare för ULF-verksamheten inom Karlstads-noden. ULF är en försöksverksamhet som utvecklar praktiknära forskning i samverkan med skolhuvudmännen. Vad betyder praktiknära forskning för dig?
-
Inställd dialogkonferens
På grund av rådande pandemisituation och att de olika verksamheterna behöver prioritera den egna verksamheten är Karlstads-nodens dialogkonferensen 17 februari framflyttad till i höst. Nytt preliminärt datum är i september. Mer information kommer.
-
Örebro universitet bjuder in till konferens om framtidens lärarutbildning
Vilken utbildning behöver lärarstudenter för att kunna ge sina elever kunskap och kompetens att möta framtidens arbetsliv, bli aktiva samhällsmedborgare och ta sig an de stora samhällsutmaningarna? Den 15–16 mars bjuder Örebro universitet in till konferens på temat ”Framtidens lärarutbildning”. Konferensen är särskilt intressant för alla som arbetar inom ULF, med flera spår på temat praktiknära forskning i förskola respektive skola.
-
Nio doktorander i utbildningsvetenskap sökes till forskarskolan ROCIT
Forskarskolan ROCIT (Research On Collaboration In Teacher education) ska bidra till att arbeta fram långsiktiga och hållbara modeller för samverkan mellan huvudmän och lärosäten i och genom lärarutbildningarna. Nio doktorander antas i Utbildningsvetenskap vid Lunds universitet med placering vid något av de ingående lärosätena.
-
Sagt i årets sista rundabordssamtal: "Smart organisation vägen till likvärdighet"
Huvudmannaperspektivet var i fokus när Ifous och Nationella samordningsgruppen för ULF bjöd in till årets andra och sista rundabordssamtal om ULF-organisation 2.0. Samtalet kretsade kring de samverkande huvudmännens plats och villkor, där en röd tråd var likvärdighet och inkludering av mindre kommuner.
-
Fritidshemmets utmaningar och möjligheter
Vad händer i mötet mellan fritidshemmets tradition av upplevelsebaserad verksamhet och ett förtydligat undervisnings- och kunskapsuppdrag? Det studeras i det praktiknära forskningsprojektet ”Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse i fritidshemmets undervisning”.
-
Dialogkonferens inom Karlstads-noden 17 februari: Skola, lärarutbildning och forskning - hur får vi ihop det?
Den 17 februari klockan 9-15 hålls en digital dialogkonferens inom Karlstads-noden. Syftet med dialogkonferensen är att genom erfarenhetsutbyte dela och sprida nodens arbete inom praktikutvecklande forskning. Det kommer även att bli framåtblickar och diskussioner om vad som händer med ULF efter 2021.
-
Skolhuvudmän bjuds in till årets sista nationella samling
Den 15 december genomförs ännu ett rundabordssamtal om den ULF-organisation som ska vara på plats 2025. Denna gång är det främst försöksverksamhetens skolhuvudmän som samlas för att diskutera. Medarrangör är det fristående forskningsinstitutet Ifous.
-
Forskarsamarbete i Laxå ledde till Årets hållbara förskola: ”Fantastiskt roligt”
2019 inledde lektor Sara Frödén det praktiknära forskningsprojektet "Hållbar och likvärdig skola" på förskolorna i Laxå. Nu prisas en av skolorna, Jordgubben, som Årets hållbara förskola i Håll Sverige Rents rikstävling.
– Det här priset visar att praktiknära forskning är viktigt och kan bidra till utvecklandet av pedagogiska verksamheter, säger Sara Frödén. -
Den internationella konferensen researchED i Haninge 4 december
Den internationella konferensen researchED återvänder till Skandinavien och Haninge där den kommer att samla lärare, forskare och många andra som är intresserade av skolutveckling och den senaste utbildningsvetenskapliga forskningen. Haninge kommun arrangerar en virtuell, fullspäckad dag med en lång lista föreläsare från hela världen. ULF är väl synligt i programmet bland annat genom en presentation av K-ULF-projektet.
-
Se ULF-samtal från årets bokmässa
Ta del av ett samtal om praktikutvecklande forskning och hur samarbetet mellan forskningen och skolan verkligen kan se ut.
-
Ny rapport: RUC:s potential som arena för universitetets samverkansuppgift
RUC (Regionalt utvecklingscentrum) eller motsvarande verksamhet har stor potential att fungera som en arena i lärosätenas samverkansuppgift. Dock finns det olika förutsättningar, funktioner och roller för samverkan bland landets regionala utvecklingscentrum, vilket medför framtida utmaningar och behov. Det visar en nyligen publicerad rapport inom den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning vid Örebro universitet.
-
Doktorander till forskarskolan ROCIT sökes!
Vill du vara med och utveckla svensk lärarutbildning och skola? Nu i december kommer nio doktorandtjänster till forskarskolan ROCIT att annonseras.
-
Forskare och lärare i samverkan för en bättre religionsundervisning
Hur väcker man intresse för religionsfrågor hos en grupp elever med ett sekulärt perspektiv? Hur skapar man förståelse för andras livsåskådningar? I en forskningscirkel genomförd inom ULF har sju lärare i religionskunskap i Uppsala kommun studerat och utvecklat sin didaktik med hjälp av en forskare från Uppsala universitet. Resultatet är sju projekt där lärarna testar nya grepp och infallsvinklar i undervisningen.
-
Noder och nationell samordning i centrum i rundabordssamtal nära mållinjen
Framtidens noder diskuterades när SUHF och ULF bjöd in till rundabordssamtal den 13 oktober. Man tittade även på en ny modell för nationell samordning som kan träda i kraft 2025 – ett förslag som vann stort stöd hos närvarande parter. Cirka 60 personer deltog i samtalet, där de flesta kom från lärosätessidan men representation också fanns från nationella intressenter som Ifous och SKR.
-
Ny antologi om akademisering av lärares arbete
I september presenterades antologin Skola på vetenskaplig grund i praktiken – akademisering av lärares arbete. Den handlar om Piteå kommuns arbete med att skapa förutsättningar för att uppfylla skollagens krav på att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
-
Uppdrag som koordinator för forskarskolan ROCIT
-
Ny bedömningskommitté i Göteborgs-noden
Under första halvan av hösten har det varit möjligt för forskare vid Göteborgs universitet att ansöka om ULF-medel för praktiknära forskning. Nu är ansökningarna inne och det är också klart vilka som kommer sitta i bedömningskommittén och avgöra vilka av ansökningarna som har störst potential att bli lyckade projekt.
-
Seminarieserier om undervisningsutvecklande forskning
Hallå där ULF-aktiva Anja Thorsten, lektor vid Linköpings universitet. Du sitter i styrelsen för FUUF, Föreningen för UndervisningsUtvecklande ämnesdidaktisk Forskning, som erbjuder flera olika seminarieserier om undervisningsutvecklande forskning.
-
Nytt forskningsprojekt: Förskollärares ansvars- och ledarskapsuppdrag
Karlstads universitet och Bengtsfors kommun har tecknat en överenskommelse för att tillsammans utforska förskollärares ansvars- och ledarskapsuppdrag. Det övergripande syftet är att arbeta med professionsutveckling på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet – men det är förskollärarnas frågor och idéer som ska styra innehållet. Det praktiknära forskningsprojektet genomförs inom ramen för ULF.
-
Framtidens ULF-noder debatteras på rundabordssamtal 13 oktober
Ny forskningsproposition och så var det klubbat och klart, försöksverksamheten förlängs till 2024 för att sedan övergå till något beständigt. Den slutrapport som lämnas in till regeringen i mars blir ett handfast förslag på en permanent infrastruktur. Just nu förs diskussioner om hur nya ULF-noder ska se ut. Det blir också huvudfrågan på rundabordssamtalet den 13 oktober, det andra som genomförs i samarbete med SUHF.
-
Digital teknik som brygga mellan lärarutbildning, yrkesutbildning och arbetsplatsförlagt lärande
Kan digitala multimodala loggböcker fungera som en bro mellan skola och arbetsplatsförlagt lärande, APL? Det studeras i ett pilotprojekt inom ramen för ULF.
-
ULF-inslag på stor konferens för skolans personal
Den 2-3 november ordnar Umeå universitet konferensen ”Kunskapsveckan” för dig som arbetar i skolan. Konferensen innehåller mer än femtio föreläsningspass och allt är live, digitalt och gratis!
-
ULF medverkar på Bokmässan: Ställer forskningen de rätta frågorna?
ULF syns i Forskartorgets program även på årets Bokmässa. Den 24 september kommer de Helgepris-belönade lärarna Martin Tallvid och Marie Utterberg Modén att vara på plats för att berätta om hur forskning kan bli mer användbar för lärare. Som exempel har de sitt praktikutvecklande forskningsprojekt om AI i matematikundervisning.
-
Ledarskap betydelsefullt för lärande
”Lärarens sätt att leda undervisning är avgörande för hur mycket eleverna lär sig.” Det säger AnjaThorsten, lektor vid Linköpings universitet, och Marcus Samuelsson, biträdande professor, Linköpings universitet, som inom ramen för ULF leder det praktiknära forskningsprojektet “Ledarskap för lärande”.
-
Forskare vid GU: Ansök om medel för praktiknära forskning!
Nu är det snart dags för dig som är forskare vid Göteborgs universitet att söka ULF-medel för praktiknära forskning. Ansökningar som går vidare har möjlighet att beviljas projektmedel på upp till 1 miljon kronor för ett tvåårigt projekt och dessutom bli en del av ett stort lokalt och nationellt nätverk av ULF-projekt.
-
ULF i Almedalen: Panelsamtal med kraft och klarsyn
Flera exempel på genuin samverkan mellan skola och akademi gavs av deltagarna i panelsamtalet "Ge lärare möjlighet att kombinera forskning och undervisning". En nyexad student, två lektorer, en förstelärare och en doktorand berättade om hur gemensamma forskningsmiljöer och förenade tjänster faktiskt fungerar - och om behovet av tydliga karriärvägar för den student som vill bli docent. Ta del av samtalet i efterhand!
-
Panelsamtal på Almedalsveckan: Ge lärare möjlighet att kombinera forskning och undervisning
ULF står värd för ett panelsamtal under sommarens digitala Almedalsvecka. I samtalet, som sänds den 6 juli, medverkar bland andra lärare och lektorer som har förmånen att få ägna sig åt både forskning och undervisning. De vittnar om hur detta blir en formel som genererar kunskap, energi och verksamhetsutveckling i både skola och lärarutbildning.
-
ULF får egen forskarskola
Vetenskapsrådet har beviljat ULF:s ansökan om en forskarskola med fokus på samverkan mellan skola och akademi. Forskarskolan kommer att ha plats för nio doktorander – lärarutbildare som får specialisera sig på spänningsfältet mellan erfarenhetsbaserat och vetenskapligt kunnande.
-
Tätt samarbete med lärarutbildningen utvecklar skolorna
På Linnéuniversitetet i Kalmar finns sedan 2013 en verksamhetsintegrerad profil (VI) på grundlärarutbildningen, vilket bland annat innebär mer tid för lärarstudenterna i skolan. Med VI-profilen och regeringens ULF-avtal som bakgrund har flera forskningsprojekt startat för att ytterligare stärka lärarutbildningen som länken mellan akademi och verksamhetsfält.
-
Debatt: Gör lärarutbildningen mer forskningsbaserad
Om skolan ska vila på vetenskaplig grund måste basanslagen till utbildningsvetenskaplig forskning öka. Dagens låga anslag gör det svårt att bygga upp starka forskningsmiljöer som kan bidra till lärar- och förskollärarutbildningarna. Det skriver företrädare för student- och doktorandorganisationer vid Uppsala universitet i Tidningen Curie.
-
A Prima Vista - ny antologi i samverkan mellan Eskilstuna kommun och Kungliga musikhögskolan
Hej Anna Backman Bister, lektor på Kungliga musikhögskolan och en av två redaktörer för antologin A Prima Vista – möjligheter och utmaningar med praktiknära forskningsprojekt i musikpedagogik. Vad betyder ”A prima vista” och vad säger det om antologin?
-
Kombinationstjänster för ökad kvalitet i förskola, skola och lärarutbildning
Karlstads universitet och Arvika kommun har tecknat ett samverkansavtal om kombinationstjänster inom förskola och skola. Kombinationstjänster genomförs inom ramen för ULF och innebär att lektorer i kommunen ägnar delar av sin arbetstid åt praktikutvecklande forskning. Ambitionen är att öka kvaliteten i förskola, skola och lärarutbildning.
-
Nationell ULF Bazar – möte på tröskeln till framtidens modeller för ULF-forskning
Igår genomfördes Nationell ULF Bazar med kring 160 ULF-aktiva deltagare från skol- och universitetsvärlden. Nära förestående är en framtid med permanent ULF-verksamhet i hela landet, ett faktum som präglade dagens diskussioner såväl som forskningsminister Matilda Ernkrans positiva inledningstal.
-
Hur kan digitala verktyg lyfta undervisningen i förskolan?
USB-mikroskop, webb-ägg, appar, 3D print, greenscreen - digitala verktyg har tagit en allt större plats på många förskolor. Men hur används det digitala och hur kan det bidra till att skapa en meningsskapande och mer kreativ undervisning? Det är frågor som ett projekt mellan Örebro universitet och Leklustans förskola försöker hitta svar på.
Artikeln är hämtad från Pedagog Örebro. -
Matilda Ernkrans öppnar Nationell ULF Bazar 6 maj
Om ungefär tre veckor genomförs för andra gången en Nationell ULF Bazar, försöksverksamhetens forum för erfarenhetsutbyte. Det har blivit dags att skärpa diskussionerna om hur framtidens ULF-avtal ska se ut på nationell, regional och lokal nivå. Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, kommer att inleda dagen.
-
Studie om covid-19-pandemins påverkan på lärarnas vardag
När coronaviruset gjorde entré våren 2020 förändrades den invanda skolmiljön. Gymnasieskolor gick över till distansundervisning, grundskolor förberedde för att stänga och samtidigt pågick undervisningen. Linköpings universitet har i samverkan med Linköpings kommun och Motala kommun genomfört en studie om pandemins påverkan på undervisningsvillkoren, som synliggör lärares kvalitativa digitala kompetenser.
-
Delrapporter för 2020 har lämnats in till regeringen
ULF:s fyra nodansvariga universitet - Göteborgs universitet, Karlstads universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet - har nu lämnat in sina delrapporter för det fjärde och mycket händelserika verksamhetsåret 2020.
-
Rapport om hur skolledare resonerar kring praktiknära forskning
Högskolan i Gävle presenterar en ny rapport om vad skolledare har för utgångspunkter och förväntningar på praktiknära forskning.
-
Webbinarium med visioner: Så bygger vi en skola på vetenskaplig grund
Praktiknära forskning är ett viktigt inslag för att skapa en förskola och skola på vetenskaplig grund. Men hur skapar vi en hållbar struktur för det? Den frågan diskuterade politiker, skolchefer och forskare på ett webbinarium den 22 februari, arrangerat av Göteborgsregionen, Göteborgs Stad och Göteborgs universitet.